Załóż konto testowe
Dostęp na . 48h . za darmo!

Jak rozliczać inwestycje w sektorze budżetowym

Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

Dodano: 29 marca 2022
inwestycje w sektorze budżetowym

Jednostki sektora publicznego, podejmując się inwestycji, ponoszą koszty, które mogą być finansowane zarówno ze środków budżetowych otrzymanych zgodnie z planem finansowym wydatków, jak i z sum na zlecenie. Natomiast dotacje występują tylko w jednostkach budżetowych. Sprawdź, o czym należy pamiętać przy inwestycjach w sektorze budżetowym?

Inwestycje, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: dalej uor) – są to środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia. Źródłami finansowania inwestycji w jednostkach sektora publicznego są środki budżetowe ujęte w planie wydatków jednostki oraz inne źródła, do których należą np. sumy na zlecenie.

Środkami trwałymi w budowie są środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Ich wartość obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę w okresie przystosowania i ulepszenia (oraz budowy i montażu) – do dnia przyjęcia danego środka trwałego do używania lub do dnia bilansowego. Wynika to z art. 3 ust. 1 pkt 16 oraz art. 28 ust. 1 pkt 2 uor.

W jednostkach sektora finansów publicznych do środków trwałych w budowie zalicza się m.in. wartość:

- dokumentacji inwestycyjnej (projektu),

- nadzoru inwestycyjnego,

- pozwoleń,

- opłat z tytułu użytkowania gruntów,

- badań, pomiarów i opłat dotyczących inwestycji,

- przygotowania terenu pod budowę (w tym również rozbiórki budowli, łącznie z nieumorzoną wartością),

- opłat i odsetek (jeśli został zaciągnięty kredy inwestycyjny podczas budowy),

- różnic kursowych od zobowiązań w walutach obcych,

- ulepszenia własnych środków trwałych,

- nakładów poniesionych w obcych środkach trwałych związane z rozbudową lub ulepszeniem,

- transportu, załadunku, montażu oraz wszystkich innych kosztów poniesionych w celu przekazania środków trwałych do używania,

- innych kosztów związanych z inwestycją, dotyczących np. założenia zieleni, prób montażowych, delegacji pracowników, ubezpieczeń majątkowych.

WAŻNE

Do środków trwałych w budowie należy także zaliczyć koszty pierwszego wyposażenia nowego obiektu (np. drobny sprzęt, narzędzia). Po zakończeniu inwestycji należy je przeksięgować na konto 013 jako pozostałe środki trwałe i umorzyć zapisem Wn 800/Ma 072.

Co nie jest inwestycją?

Inwestycjami nie są wydatki związane z ogłoszeniem, przeprowadzeniem i rozstrzygnięciem przetargów, a także koszty:

- ogólnego zarządu (np. wynagrodzenia kierownika czy księgowego uczestniczącego w realizowanej budowie),

- sprzedaży,

- pozostałych kosztów operacyjnych, a także

- wszelkie inne (np. odsetki od pożyczek) naliczone po przekazaniu środka trwałego do używania.

WAŻNE

Do kosztów inwestycji nie zalicza się kosztów poniesionych po oddaniu środka trwałego do używania, koszty związane z kredytem można zaliczyć do kosztów tylko do momentu oddania inwestycji do użytkowania.

Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe są to wydatki, które zwiększają (tworzą) majątek jednostki. Zakup nieruchomości wpływa więc na powiększenie majątku gminy, zatem zakup gruntów rolnych od osób fizycznych jest także wydatkiem majątkowym, który powinien zostać ujęty w paragrafie 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych” (patrz: znak ST1–4834–650/2006/1055).

Zdaniem organów

(…) Ekspertyzy, opinie i inne materiały wykonane w ramach zadania inwestycyjnego powinny być klasyfikowane w dziale i rozdziale właściwym dla klasyfikowania całości realizowanej inwestycji w paragrafie inwestycyjnym, z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu (…). (Pismo MF znak: ST1–4834–273/BTM/2009/1665).

Ewidencja inwestycji

Jednostki budżetowe dokonują ewidencji księgowej na podstawie przepisów uor muszą również uwzględniać szczególne rozwiązania wynikające z przepisów rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

WAŻNE

Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami prawnymi ewidencja środków trwałych w budowie (inwestycji) uzależniona jest od źródła finansowania zadania oraz od uzyskanego efektu w wyniku zakończonego zadania inwestycyjnego.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont (patrz: podstawa prawna) do ewidencji środków trwałych w budowie (inwestycji) służy konto 080.Przy jego użyciu można również księgować rozliczenie kosztów dotyczących zakupu gotowych środków trwałych, pod warunkiem jednak że zapis taki znalazł odzwierciedlenie w polityce rachunkowości danej jednostki.

Rozporządzenie nie wprowadza ograniczenia w zakresie wartości wydatków inwestycyjnych ujmowanych w paragrafie 605. W paragrafie 605 mogą być klasyfikowane wydatki inwestycyjne, niezależnie od tego, czy ich kwota przekracza próg 10.000, czy też nie. (Pismo MF znak: ST1.4701.7.201).

Typowe zapisy strony Wn konta 080

Lp.

Treść operacji gospodarczej

Konto przeciwstawne

1.

Roboty, usługi lub dostawy związane z realizacją inwestycji wykonane przez kontrahentów zewnętrznych

201, 300

2.

Obciążenia publicznoprawne dotyczące realizowanych, w tym:– cło,– opłaty

225 201

3.

Zakup materiałów przekazanych bezpośrednio w koszty środków trwałych w budowie

201,300

4.

Zakup środków trwałych wymagających montażu lub ulepszenia

201, 300

5.

Odsetki od zaciągniętego kredytu na środek trwały do momentu przyjęcia środka do używania:– kredyt zaciągnięty przez jednostkę realizującą– kredyt zaciągnięty przez jednostkę nadrzędną jednostki realizującej

130 800

6.

Przekazanie z magazynu własnych składników majątku obrotowego na potrzeby realizacji inwestycji

310, 330, 600

7.

Koszty podróży służbowej poniesione w związku z budową środka trwałego

234

8.

Zakup środków trwałych w budowie od innych jednostek

240

9.

Wynagrodzenie z tytułu zastępstwa inwestorskiego

201

10.

Ujemne różnice kursowe

201

11.

Odszkodowania na rzecz osób fizycznych i innych jednostek powstające w wyniku realizacji inwestycji

240

12.

Roboty budowlano-montażowe związane z adaptacją obcych obiektów na własne potrzeby, tzw. inwestycje w obce środki trwałe

201

13.

Nieodpłatne otrzymanie środków trwałych w budowie

800

14.

Nadwyżka zysków nad stratami

800

Typowe zapisy strony Ma konta 080

Lp.

Treść operacji gospodarczej

Konto przeciwstawne

1.

Przyjęcie środków trwałych z zakończonej realizacji inwestycji

011

2.

Ulepszenie własnego lub obcego środka trwałego (zwiększenie wartości początkowej)

011

3.

Przyjęcie pozostałych środków trwałych z realizacji inwestycji jako pierwszego wyposażenia

013

4.

Objęcie udziałów i akcji w formie aportu rzeczowego obejmującego środki trwałe w budowie

030

5.

Zwrot niewykorzystanych własnych składników majątku uprzednio przekazanych do budowy środka trwałego

310, 330, 600

6.

Otrzymane odszkodowania z tytułu zdarzeń losowych

240

7.

Dodatnie różnice kursowe

201

8.

Ujawnienie w toku inwentaryzacji niedoborów w rzeczowych składnikach środków trwałych w budowie

240

9.

Zaniechanie uprzednio podjętej realizacji inwestycji

800

10.

Wartość sprzedanych środków trwałych w budowie

800

11.

Wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych w budowie

800

12.

Przyjęcie do użytkowania inwestycji w obcym środku trwałym

011

13.

Utworzenie odpisu aktualizującego z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych w budowie

761

Ewidencja na koncie 080

Konto 080 może wykazywać na koniec roku obrotowego saldo po stronie Wn, które oznacza wartość poniesionych kosztów na środki trwałe w budowie (niezakończonych inwestycji). Rozliczenie nakładów i wyzerowanie salda konta 080 występuje w przypadku przyjęcia do użytkowania środków trwałych w wyniku zakończonych inwestycji, przekazania nieodpłatnego środków trwałych w budowie, sprzedaży innej jednostce oraz zaniechania prowadzonej inwestycji.

Po inwentaryzacji saldo konta 080 należy zaprezentować w bilansie jednostki budżetowej jako rzeczowe aktywa trwałe, w wierszu A.II.2 Środki trwałe w budowie (Inwestycje).

Sposób ewidencji uzależniony jest od zapisów obowiązującej w jednostce budżetowej polityki rachunkowości, to od nich jest uzależniony sposób ujęcia faktur w księgach rachunkowych. Na koncie 080 można księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupu gotowych środków trwałych (kompletnych w momencie zakupu), to określa kierownik w polityce (zasadach) rachunkowych.

Przykład

Ewidencja księgowa środków ujętych w planie finansowym jednostki

Roboty i usługi związane z realizacją inwestycji wykonane przez kontrahentów na podstawie faktury:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

Zakup materiałów, które stanowią koszty inwestycji na podstawie faktury:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 130 „Rachunek bieżący jednostki”

Zakup środków trwałych w budowie wymagających ulepszenia:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

Nieodpłatne otrzymanie środków trwałych w budowie:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”

Wynagrodzenie pracowników zatrudnionych przy pracach związanych z inwestycją na podstawie listy płac:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Przeksięgowanie środka trwałego w budowie do środków trwałych w momencie oddania do użytkowania:

Wn konto 011 „Środki trwałe”

Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Źródła finansowania

Źródłem finansowania inwestycji jednostek budżetowych są środki budżetowe otrzymane zgodnie z planem finansowym wydatków. Do podstawowych źródeł finansowania inwestycji przez jednostki budżetowe należy zaliczyć także środki z sum na zlecenie.

Dotacje występują tylko w jednostkach budżetowych, a do ich ewidencji służy konto 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”.

Konto 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje” służy do ewidencji:

- dotacji przekazanych z budżetu przez dysponentów środków budżetowych w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone;

- równowartości wydatków dokonanych przez jednostki budżetowe ze środków budżetu na finansowanie inwestycji.

WAŻNE

Księguje się na nim równowartość wydatków na sfinansowanie własnych środków trwałych w budowie. Przy zapłacie należy równolegle zadekretować przelew:Wn 201/Ma 130 oraz Wn 810/ Ma 800. Konto 810 na koniec roku nie może wykazywać salda.

Na dzień bilansowy należy przeksięgować roczną sumę dotacji wykorzystanych lub rozliczonych na fundusz jednostki.

Typowe zapisy strony Wn konta 810

Lp.

Treść operacji gospodarczej

Konto przeciwstawne

1.

Dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych oraz na inne cele wskazane w ustawie o finansach publicznych, które na podstawie odrębnych przepisów zostały uznane za wykorzystane lub rozliczone

224

2.

Równowartość wydatków dokonanych przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe ze środków budżetu na finansowanie: środków trwałych w budowie, zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

800

3.

Wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone

224

Typowe zapisy strony Ma konta 810

Lp.

Treść operacji gospodarczej

Konto przeciwstawne

1.

Przeksięgowanie na koniec roku budżetowego salda konta 810 w zakresie środków z budżetu wydatkowanych na finansowanie inwestycji państwowych i samorządowych jednostek budżetowych

800

Finansowanie inwestycji ze środków budżetowych

Środki budżetowe są podstawowym źródłem finansowania inwestycji w jednostkach budżetowych.

Przykład

Ewidencja księgowa środków ujętych w planie finansowym jednostki na inwestycje

Przykład

1. Wpływ środków na wydatki budżetowe inwestycyjne

Wn konto 130 „Rachunek bieżący jednostki”

Ma konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”

2. Faktury za materiały, roboty budowlane związane z inwestycją

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

3. Zapłata za faktury

Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

Ma konto 130 „Rachunek bieżący jednostki”

4. Przeksięgowanie w dacie zapłaty równowartości wydatków za materiały, roboty budowlane

Wn konto 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”

5. Zwrot niewykorzystanych środków na rzecz dysponenta wyższego stopnia:

Wn konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”

Ma konto 130 „Rachunek bieżący jednostki”

5. Przeniesienie na koniec roku zrealizowanych wydatków budżetowych na fundusz:

Wn konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”

6. Przeksięgowanie na koniec roku obrotowego salda dotacji budżetowych na fundusz:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”

4. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania w jednostce na podstawie OT:

Wn konto 011 „Środki trwałe”

Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”.

Finansowanie inwestycji z sum na zlecenie

Środki pieniężne zgromadzone na wydzielonym rachunku jako sumy na zlecenie, służą do finansowania zadań zleconych do wykonania jednostce budżetowej przez inną jednostkę lub gromadzenia środków na finansowanie inwestycji realizowanych z innych źródeł niż środki własne. Jednostka po wykonaniu zlecenia rozlicza się ze zleceniodawcą na podstawie zawartej umowy. Pozostałe, niewykorzystane, środki przekazywane są na rachunek zleceniodawcy, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

Ewidencja księgowa jednostki inwestycji z sum na zlecenie

Przykład

Wpłata środków na finansowanie inwestycji zleconej:

Wn konto 139 „Inne rachunki bankowe”

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki”

Otrzymanie faktur inwestycyjnych:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

Zapłata za faktury inwestycyjne:

Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

Ma konto 139 „Inne rachunki bankowe”

Przeksięgowanie efektów zrealizowanej inwestycji przyjęcie środka trwałego OT

Wn konto 011 „Pozostałe rozrachunki”

Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Równowartość środków trwałych sfinansowanych ze środków innych jednostek

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki”

Ma konto 139 „Inne rachunki bankowe”

6. Zwrot niewykorzystanych środków

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki”

Ma konto 139 „Inne rachunki bankowe”.

WAŻNE

Efektem inwestycji może być pojedynczy środek trwały lub kilka środków trwałych.

Koszty pośrednie i bezpośrednie

Zgodnie z zasadami funkcjonowania konta 080 określonymi w załączniku nr 3 w sprawie szczególnych zasad rachunkowości ewidencja szczegółowa powinna być prowadzona dla każdego zadania inwestycyjnego w sposób umożliwiający ustalenie kosztów nabycia i wycenę poszczególnych efektów inwestycyjnych.

Dlatego w analityce do konta 080 należy wyodrębnić co najmniej koszty:

- bezpośrednie poszczególnych efektów inwestycyjnych,

- pośrednie dotyczące zadania inwestycyjnego,

- środków trwałych stanowiących pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych (nie powiększają one wartości nowo wybudowanych środków trwałych, po rozliczeniu inwestycji ujmowane są na odpowiednich kontach, np. 013, 020).

Podział ten jest szczególnie istotny, jeżeli jednostka realizuje zadanie inwestycyjne, w wyniku którego powstanie kilka obiektów inwentarzowych.

Nakłady poniesione na inwestycje, na podstawie których ustala się wartość początkową środka trwałego, obejmują koszty, które są bezpośrednio z nią związane i dotyczą jednego obiektu inwentarzowego, np. roboty instalatorskie (budowa instalacji elektrycznej w obiekcie) oraz koszty pośrednie(wspólne) dla kilku obiektów inwentarzowych. Do drugiej kategorii należą m.in. wydatki na:

- dokumentację,

- badania geologiczne,

- uzbrojenie terenu,

- przygotowanie placu budowy,

- nadzór inwestorski itd.

Obowiązujące przepisy nie regulują szczegółowego sposobu rozliczania kosztów pośrednich na poszczególne obiekty. Jednostka powinna zatem sama określić reguły w tym zakresie w polityce rachunkowości.

W praktyce za klucz podziałowy kosztów pośrednich przyjmuje się udział procentowy kosztów bezpośrednich poszczególnych obiektów.

Udział procentowy narzutu kosztów pośrednich oblicza się według wzoru:

U%nkp = KP × 100/∑KB

gdzie:

U%nkp to udział % narzutu kosztów pośrednich

KP to koszty pośrednie

∑KB to suma kosztów bezpośrednich.

Rozliczenie kosztów pośrednich na poszczególne obiekty

Przykład

Jednostka budżetowa rozpoczęła budowę środków trwałych (strażnicy), w wyniku której powstały: budynek (konto 080–1), droga dojazdowa (konto 080–2) oraz ogrodzenie (konto 080–3). W ewidencji analitycznej prowadzonej na koncie 080 dla tego zadania inwestycyjnego zostały zaewidencjonowane następujące koszty bezpośrednie:

Konto Wn

Rodzaj kosztów bezpośrednich

Kwota

080–1 budynek

Budowa obiektu

3.500.000

080–2 droga dojazdowa

Budowa obiektu

650.000

080–3 ogrodzenie

Budowa obiektu

180.000

Koszty pośrednie dla wszystkich 3 obiektów zostały zaewidencjonowane na koncie 080–4. Koszty wspólne obejmują dokumentację projektowo-techniczną (50.000 zł) oraz nadzór inwestorski (6.500 zł).

Konto Wn

Rodzaj kosztów pośrednich

Kwota

080–4 koszty wspólne

Rozbudowa strażnicy

56.500

Konto Wn

Koszty pierwszego wyposażenia

Kwota

080–5 pozostałe środki trwałe

Kosiarka spalinowa

2.500

W pierwszej kolejności, aby ustalić wartość poszczególnych obiektów powstałych w wyniku inwestycji, należy określić udział procentowy narzutu kosztów pośrednich, który wynosi:

U%nkp = 56.500(KP) × 100/4.330.000 (∑KB)

U%nkp = 1,3048%

Następnie, wykorzystując udział procentowy narzutu kosztów pośrednich, ustalamy wartość początkową obiektów inwentarzowych:

Budynek – 3.500.000 + 45.670,16 = 3.545.670,16 zł

Droga dojazdowa – 650.000 + 8.481,20 = 658.481,20 zł

Ogrodzenie – 180.000 + 2.348,64 = 182.348,64 zł

W ostatnim etapie należy sporządzić niezbędną dokumentację inwestycji, na podstawie której zostaną przyjęte składniki do użytkowania, oraz przenieść wartość nakładów zakończonej inwestycji z konta 080, równocześnie rozliczając saldo.

Wartość początkowa środka trwałego [środków trwałych w budowie (inwestycji)] obejmuje wartość ogółem koszów poniesionych w trakcie realizacji inwestycji sfinansowanych ze środków inwestycyjnych. Wydatki jednostki budżetowej należy klasyfikować zgodnie z jej planem zadania inwestycyjnego.

Rozliczenie inwestycji

Przykład

Jednostka oświatowa, którą obsługuję, zakupiła dużo drobnych rzeczy do nowo wybudowanego budynku, między innymi magnesy, listwy zasilające czy nawet środki czystości. Wszystko to zakupiono z paragrafu 6050 i w związku z tym, w jaki sposób powinnam zaksięgować taką inwestycję?

Magnesy, listwy zasilające czy nawet środki czystości koszt sporządzenia, jeśli były planowane w zadaniu inwestycyjnym, powinny być zaklasyfikowane oraz sfinansowane z paragrafu 605 jako wydatki własne związane z projektem oraz ujęte na koncie 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”. Konto to służy do ewidencji kosztów środków trwałych w budowie oraz do rozliczenia tych kosztów na uzyskane efekty.

Skutki zaniechania inwestycji

Fakt zaniechania inwestycji wywołuje określone konsekwencje w zakresie ustaw podatkowych w:

- ustawie o rachunkowości;

Nakłady, poniesione w księgach rachunkowych do czasu uzyskania efektu z inwestycji, ujmuje się wstępnie na koncie 080 „Środki trwałe w budowie – inwestycje”. Dopiero w momencie przekazania do użytkowania kwoty te przenoszone są na konto 011 „Środki trwałe”. Poniesione koszty nie przyniosą korzyści ekonomicznych. W związku z tym najpóźniej do końca roku obrotowego, w którym stwierdzono, że inwestycja nie będzie kontynuowana, należy przeksięgować poniesione wydatki na konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

- ustawie o podatku dochodowym;

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że nie uznaje się za koszty podatkowe poniesionych kosztów zaniechanych inwestycji art. 16 ust. 1 pkt 41 updop.

- ustawie o VAT;

Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług, pod warunkiem że są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca określił katalog wyjątków art. 88 ust. 1, które nie pozwalają na odliczenie VAT.

Koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodu.

WAŻNE

Jeżeli zaniechanie inwestycji nastąpiło ze względu na okoliczności, na które podatnik nie miał wpływu, obowiązek korekty i zapłaty VAT nie powstaje, ale należy wystąpić o interpretację indywidualną dotyczącą obowiązku korekty VAT.

Ewidencja księgowa zaniechanych inwestycji

Przykład

1. Kwota poniesionych nakładów na projekt oraz kosztorys:

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

Wn konto 225 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”

Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”

2. Zaniechanie inwestycji na podstawie decyzji kierownika jednostki i odpisanie jej w koszty:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”

3. Kwota korekty podatku naliczonego dotyczącego kosztów zaniechanej inwestycji:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 225 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”.

Przykład

 

Przykład

Podjęcie decyzji o ostatecznym zaniechaniu inwestycji (budowy środka trwałego) skutkuje wyksięgowaniem z konta 080 i odniesieniem w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych ogółu kosztów poniesionych na tę budowę również wartości dokumentacji projektowej.

Odpisanie w pozostałe koszty operacyjne nakładów poniesionych na budowę środka trwałego, które nie spowodują w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych, powinno nastąpić nie później niż z końcem roku obrotowego, w którym odstąpiono od kontynuowania inwestycji na podstawie decyzji kompetentnych organów.

W 2021 roku komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej zakupiła projekt budowlany planowanej inwestycji (ze środków otrzymanych z powiatu 24.000 zł. Wartość tego projektu zaksięgowano na koncie 080. Inwestycja nie doszła do skutku. Czy koszt projektu ma pozostać na koncie 080, czy należy go wyksięgować?

Podjęcie decyzji o ostatecznym zaniechaniu inwestycji (budowy środka trwałego) skutkuje wyksięgowaniem z konta 080 i odniesieniem w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych ogółu kosztów poniesionych na tę budowę

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne” 24.000 zł,

Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)” 24.000 zł.

Wartość niezrealizowanych inwestycji należy wyksięgować. Koszty inwestycji, które zostały zaniechane na podstawie decyzji właściwego organu, powinny zostać odpisane w księgach rachunkowych, najpóźniej na dzień bilansowy roku obrotowego, w którym została podjęta decyzja.

Zasady inwentaryzacji inwestycji

Sposób badania stanu środków trwałych w budowie uzależniony jest od ich dostępności i rodzaju.

Drogą spisu z natury obejmuje się maszyny i urządzenia, które wchodzą w skład inwestycji art. 26 ust. 1 pkt 1 uor. Pozostałe środki w budowie należy inwentaryzować drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników art. 26 ust. 1 pkt 3 uor.

Po przeprowadzeniu inwentaryzacji środków trwałych w budowie należy sporządzić protokół weryfikacji, a ewentualne pomyłki wyjaśnić i przeksięgować na odpowiednie konta. Pozwoli to po zakończeniu inwestycji na prawidłowe ustalenie wartości nowego środka trwałego i sporządzenie dokumentu przyjęcia OT. Protokół ten powinien być podpisany również przez głównego księgowego.

Autor: Barbara Jarosz
Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

główna księgowa jednostki budżetowej, posiada certyfikat MF, wieloletni praktyk

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej