Załóż konto testowe
Dostęp na . 48h . za darmo!

Uwaga na nowe rozporządzenie dotyczące sprawozdawczości budżetowej!

Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

Dodano: 1 lutego 2022
94b329ae5859e6933584fe68d868f1a3b4430e47-xlarge

Minister finansów 11 stycznia 2022 r. wydał nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie weszło w życie 12 stycznia. Wydane przepisy trzeba zastosować, za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2022 r. z pewnymi wyjątkami.

Trzeba pamiętać, że § 12 ust. 4 stosuje się po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za rok 2022.

Do miesięcznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za styczeń, marzec, czerwiec, wrzesień, listopad i grudzień 2022 r., kwartalnych sprawozdań Rb-28NWS za I i II kwartały 2022 r., kwartalnych sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50 za I, II i III kwartały 2022 r. i kwartalnych sprawozdań Rb-34S za IV kwartały 2022 r., stosuje się § 12 ust. 4 rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Przepisy rozporządzenia stosuje się do rocznego sprawozdania Rb-PDP za rok 2021 oraz korekt tego sprawozdania za rok 2021. Do rocznego sprawozdania Rb-27S za rok 2021 oraz korekt tego sprawozdania za rok 2021 stosuje się przepisy dotychczasowe, z uwzględnieniem § 3 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 37 do rozporządzenia.

Do sprawozdań i korekt sprawozdań za okresy sprawozdawcze roku 2021, z wyjątkiem rocznych sprawozdań, o których mowa w § 22, stosuje się przepisy dotychczasowe. Do korekt rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-PDP za rok 2020 i lata wcześniejsze stosuje się przepisy dotychczasowe. Kwartalne sprawozdania Rb-34 są sporządzane po raz pierwszy za I kwartał 2023

Jednostki sektora publicznego sporządzają sprawozdania budżetowe w2022 roku na podstawie dwóch rozporządzeń:

  • rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 8 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz
  • rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Wydanie nowego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej jest niezbędne z uwagi na zmiany wprowadzone ustawą z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w zakresie upoważnienia ustawowego (art. 41 ust. 2) do wydania tego rozporządzenia:

  • nałożenie obowiązków sprawozdawczych na państwowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i posiadające dochody własne,
  • doprecyzowanie dotychczasowych regulacji dotyczących sprawozdań o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych i urzędów skarbowych. 

Ponadto w wyżej wymienionej ustawie rozszerzono zakres reguły wydatkowej, z czego wynika potrzeba zmiany w zakresie częstotliwości przekazywania sprawozdań państwowych funduszy celowych.

W   rozporządzeniu zaproponowano również zmiany w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej wynikające z:

  • potrzeby uaktualnienia przepisów w związku z uchyleniem przepisów regulujących opłatę komorniczą,
  • potrzeby uaktualnienia przepisów w związku z wchodzącym w życie 1 stycznia 2022 roku rozporządzeniem ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 26 lipca 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych w zakresie dodania § 479–480 w instrukcji sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w odniesieniu do wynagrodzeń nauczycieli,
  • utraty wartości informacyjnej danych prezentowanych dotychczas w kolumnie 2a sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu, w zakresie kwot spłaconych w okresie sprawozdawczym wynikających z decyzji wydanych w latach poprzednich i wykazanych w tych latach w kolumnie „rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności, zwolnienie z obowiązku pobrania, ograniczenie poboru” w zakresie rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności,
  • wątpliwości jednostek samorządu terytorialnego odnośnie ujmowania należności i dochodów wykonanych w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego,
  • utraty istotności informacyjnej danych prezentowanych dotychczas w kolumnie „dochody otrzymane” sprawozdania Rb-27S,
  • potrzeby dostosowania przepisów w zakresie sprawozdań Rb-27S w związku z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wprowadzającymi opłaty, które w wysokości 50% stanowią dochód gmin, na terenie których jest prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych,
  • potrzeby pozyskiwania danych na potrzeby Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP), którego celem jest zbudowanie powszechnego i kompleksowego systemu monitorowania usług publicznych świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce,
  • doświadczeń ostatnich kilku lat i zgłaszanych przez dysponentów niejasności w zakresie budżetu środków europejskich dotyczących rozliczania zwrotów i przekazywania korekt danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-28UE z wykonania planu wydatków budżetu środków europejskich, z wyłączeniem wydatków na realizację Wspólnej Polityki Rolnej
Autor: Barbara Jarosz
Barbara Jarosz

Autor: Barbara Jarosz

główna księgowa jednostki budżetowej, posiada certyfikat MF, wieloletni praktyk

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej