wniesienie aportu

Starszy mężczyzna ze zwojem papierów z drukarki

Aporty w jednostkach samorządu terytorialnego – zasady podatkowe i rachunkowe

Przykładem takiej transakcji jest wniesienie wkładu rzeczowego w postaci składnika aktywów w zamian za objęcie udziałów lub akcji, czyli aport. Literalne brzmienie art. 58 ustawy gospodarce nieruchomościami mówi, że to nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa mogą być wnoszone jako wkłady niepieniężne do spółek w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Jednak w art. 13 ww. ustawy, który określa zasady obrotu nieruchomościami, wskazane jest, że uregulowania dotyczące wnoszenie nieruchomości jako wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek odnoszą się również do jednostek samorządu terytorialnego.  

Wnoszenie wkładu niepieniężnego do spółki w postaci nieruchomości odbywa się zgodnie z umową spółki i może mieć miejsce nie tylko przy tworzeniu spółki, ale także później, z zastrzeżeniem wynikającym z art. 158 Kodeksu spółek handlowych, podwyższenie kapitału zakładowego dokonywane po wpisie do rejestru spółki, której umowa została zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy, może być pokryte wyłącznie wkładami pieniężnymi, jeżeli zmiany umowy spółki dokonano przy wykorzystaniu wzorca uchwały zmieniającej umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a w przypadku gdy zmiany umowy spółki dokonano w formie aktu notarialnego – także wkładami niepieniężnymi.  

Wniesienie aportu zarówno w zawieranej umowie spółki, jak i później poprzez zmiany umowy spółki rodzi określone konsekwencje u obydwu stron umowy. W niniejszym artykule omówione zostaną następstwa tego zdarzenia od strony podatkowej i rachunkowej u wnoszącego, czyli w jednostkach samorządu terytorialnego. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie skutki w VAT wywołuje wniesienie aportu?
  • Czy aport to zawsze czynność podlegająca opodatkowaniu?
  • Jak ustalić podstawę opodatkowania i kiedy wykryć moment powstania obowiązku podatkowego?
  • Jak ująć aport w księgach rachunkowych?