Niestety nie ma jednolitego stanowiska w tej kwestii. Nadpłatę należy wykazać w RB N i doprowadzić na dochody do JST.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o rachunkowości w księgach rachunkowych należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Jak rozliczyć nadpłatę wydatków w sektorze publicznym
Jak postąpić z nadpłatą wydatków w sektorze publicznym na koniec roku? Czy należy przeksięgować nadpłatę zobowiązań z konta rozrachunki z dostawcami na należności – konto rozrachunki z odbiorcami pod datą 31 grudnia i i wykazać ją w sprawozdaniu Rb 27 i Rb N?
Z art. 20 ust. 1 UOR dotyczącego sposobu dokonywania zapisów w księgach rachunkowych wynika konieczność wprowadzania zapisu każdego zdarzenia, które nastąpi w danym okresie sprawozdawczym. Oznacza to konieczność bieżącego ujmowania w ewidencji księgowej jednostki operacji związanych z wykonaniem planu finansowego wydatków budżetowych, jak i z zaangażowaniem wydatków (zob. pismo resortu finansów – Departament Rachunkowości z 9 grudnia 2010 r. nr DR3/502/326/BMI/2010/DR-2382).
Jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów JST, zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych.
Samorządowe jednostki budżetowe, zrefundowane wydatki niezależnie od okresu, którego dotyczą (nawet w tym samym roku budżetowym) przyjmują jako dochody budżetowe które podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki nadrzędnej. Uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych powinny być przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegać odprowadzeniu na dochody budżetu państwa – dotyczy tylko państwowych jednostek.
W zakresie nieuregulowanym w obowiązujących przepisach prawnych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z przepisami art. 212 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych, uchwała budżetowa może zawierać inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, np. określające zasady określone dla państwowych jednostek budżetowych.
Po ujęciu w ewidencji księgowej nadpłaty na przełomie roku budżetowego należy przeksięgować należność na konto 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" pod datą 31 grudnia.
Zasady ujawnienia kosztów na przełomie roku
Jeżeli jednostka otrzyma dokumenty kosztowe po dniu bilansowym, ale przed zamknięciem ksiąg rachunkowych i złożeniem sprawozdania finansowego do jednostki nadrzędnej – dokumenty te należy ująć w księgach roku, którego dotyczą.
Jeśli faktury kosztowe wpłyną do jednostki po facie sporządzenia sprawozdania finansowego i przekazania do jednostki nadrzędnej – faktury, rachunki, noty te ujmuje się w księgach rachunkowych tego okresu, w którym dokumenty te otrzymała.
Jeśli jednostka nie dokonała przeksięgowania salda na dzień 31 grudnia, to na koniec roku na koncie 201 po stronie Wn wystąpiło saldo, które należy wykazałam w bilansie w B.II.1 (należności krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług).
W celu prawidłowego sporządzenia sprawozdania finansowego za 2022 rok w roku 2022 należało dokonać przypisu należności:
- Wn 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
- Ma 760 Pozostałe przychody operacyjne
Wpływ na rachunek bankowy środków z tytułu zwrotu wydatków z roku poprzedniego:
- Wn 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych
- Ma 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Jednocześnie zapis pod WB:
- Wn 761 Pozostałe koszty operacyjne
- Ma 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Przekazanie środków finansowych (zrealizowanych dochodów) na rachunek bieżący jednostki samorządu terytorialnego:
- Wn 222 Rozliczenie dochodów budżetowych
- Ma 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych.
Należności (dochody) prezentuje się w rachunku zysków i strat jednostki.
Przeczytaj także:
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.).
Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1718).
Rozporządzenie ministra rozwoju finansów z 13 września 2017 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 342).
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
Nr 223 - Kwiecień/Maj 2024 r.
💬 100 dni rządu za nami. W MFiPR to jest 100 dni, które zaczęliśmy z pełną blokadą #KPO i funduszy strukturalnych, a jesteśmy w punkcie, w którym mamy do zainwestowania 600 mld zł. I to już się dzieje - minister @Kpelczynska. pic.twitter.com/4JEohsoGgG
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 22, 2024