Do zasad ogólnych postępowania zaliczamy:
Jednostka samorządowa musi stosować ogólne postępowania podatkowego
Jednostka samorządu terytorialnego może występować zarówno jako organ podatkowy (ściślej – jako organ byłby tu np. wójt, burmistrz, prezydent miasta), ale także jako podatnik (np. sprawa rozliczenia VAT za dany okres przez gminę). Warto, wiec pochylić się nad niektórymi przepisami ogólnymi Ordynacji podatkowej. Chodzi tu o zasady ogólne postępowania podatkowego. Są to przepisy dość ważne, a niedoceniane w praktyce.
Stosowanie ogólnych zasad postępowania podatkowego
1) Zasadę praworządności – wynika z niej, że organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa; oznacza to m.in., że organ nie może wydać np. decyzji, jeśli wprost nie przewidują tego przepisy prawa.
2) Zasadę budzenia zaufania do organów podatkowych – organ podatkowy powinien być zatem obiektywny, jego działania nie powinny być „bezrefleksyjnie” profiskalny. Oznacza to też, że organ podatkowy powinien być „przewidywalny”. Zatem nie może dojść m.in. do sytuacji, gdy jeden podatnik, w podobnym stanie faktycznym i prawnym, otrzyma decyzję pozytywną, a drugi negatywną.
3) Zasadę informowania – organy podatkowe w postępowaniu podatkowym obowiązane są udzielać niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego, pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.
4) Zasadę prawdy obiektywnej – oznacza ona, że w toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym. Dodatkowo organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.
5) Zasadę czynnego udziału strony – nakazuje zapewnienie stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania. Przed wydaniem decyzji trzeba umożliwić jej wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Dodatkowo uznaje się że okoliczność faktyczna może być uznana za udowodnioną, jeżeli strona miała możliwość wypowiedzenia się co do przeprowadzonych dowodów.
Przeczytaj także:
6) Zasadę przekonywania – organy podatkowe powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwianiu sprawy, aby w miarę możliwości doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez stosowania środków przymusu,
7) Zasadę szybkości postępowania – mówi ona, że organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. W praktyce jednak istotniejsza jest zasada prawdy obiektywnej, tj. że stan faktyczny trzeba zbadać dokładnie, a nie zawsze możliwe jest działanie „szybkie”.
8) Zasadę pisemności postępowania.
9) Zasadę dwuinstancyjności.
10) Zasadę trwałości decyzji ostatecznych co oznacza, że decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana tych decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania mogą nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w ustawach podatkowych.
11) Zasadę ograniczonej (dla stron) jawności postępowania.
Art. 120-129 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
Nr 223 - Kwiecień/Maj 2024 r.
💬 100 dni rządu za nami. W MFiPR to jest 100 dni, które zaczęliśmy z pełną blokadą #KPO i funduszy strukturalnych, a jesteśmy w punkcie, w którym mamy do zainwestowania 600 mld zł. I to już się dzieje - minister @Kpelczynska. pic.twitter.com/4JEohsoGgG
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 22, 2024