Załóż konto testowe
Dostęp na . 48h . za darmo!

Trwa 9 edycja naboru wniosków o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – Rozświetlamy Polskę

Dodano: 5 września 2023
jednostka samorządu terytorialnego
3912dfb9d1c8d8463d7c63b10d5034c48969ee29-xlarge

W dziewiątej edycji naboru wniosków o bezzwrotne dofinansowanie realizowanych inwestycji będą mogły ubiegać się gminy oraz związki międzygminne na realizację zadań z obszaru modernizacji infrastruktury oświetleniowej. Wartość dofinansowania, o które można wnioskować w tej edycji wynosi maksymalnie do 80 proc. wartości inwestycji, a wymagany udział własny wnioskodawcy to 20 proc. wartości inwestycji. Nabór wniosków rozpoczął się 28 sierpnia 2023 r. i trwa do 18 września 2023 r. do godz. 17.00.

W dziewiątym naborze wniosków o dofinansowanie każdy wnioskodawca może złożyć maksymalnie 1 wniosek nieprzekraczający kwoty 4 milionów zł. Dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych będzie wypłacane:

  • w przypadku inwestycji, których realizacja nie będzie trwała dłużej niż 12 miesięcy: po zakończeniu inwestycji
  • w przypadku inwestycji, których realizacja będzie trwała dłużej niż 12 miesięcy: w 2-3 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji)

Wypłaty dofinansowania będą realizowane w tzw. oknach płatniczych, czyli stałych terminach wypłat ogłaszanych na stronie internetowej banku. W każdym miesiącu planowane są dwa okna płatnicze. Na stronie BGK opublikowano odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące składania wniosków w programie.

Najczęstsze pytania dotyczące składania wniosków

Wyłonienie nowego wykonawcy inwestycji
  1. Kiedy mogę skorzystać z możliwości ogłoszenia ponownego postępowania zakupowego, o którym mowa w § 9a Regulaminów Programu Inwestycji Strategicznych?
    Ponowne postępowanie zakupowe, o którym mowa w tym przepisie dotyczy sytuacji, w której z różnych przyczyn w czasie trwania inwestycji przestała obowiązywać umowa z wykonawcą inwestycji, dlatego takie postępowanie nazywamy postępowaniem zakupowym w celu kontynuowania inwestycji.

  2. Jakie są wymagania formalne ogłoszenia ponownego postępowania zakupowego?
    Takie postępowanie można ogłosić jedynie w przypadku:
    - obowiązywania promesy inwestycyjnej (od dnia wejścia w życie promesy);
    - rozwiązania/wygaśnięcia umowy z wykonawcą inwestycji;
    - złożenia w Aplikacji wniosku o wydanie warunków zmiany Promesy;
    - otrzymanie Warunków zmiany promesy w Aplikacji.

  3. Do kiedy można przeprowadzić takie postępowanie zakupowe?
    Takie postępowanie zakupowe można przeprowadzić w czasie trwania inwestycji, zatem do momentu złożenia wniosku o wypłatę ostatniej albo jedynej transzy dofinansowania z Programu.

  4. Co zrobić po wyłonieniu wykonawcy?
    Po wyłonieniu wykonawcy należy złożyć wniosek o zmianę warunków promesy w Aplikacji.

  5. Czy jest jakiś termin na ogłoszenie postępowania zakupowego w celu kontynuowania realizacji inwestycji?
    Przepisy nie wskazują wprost takiego terminu, jednak trzeba pamiętać, że w ciągu 6 miesięcy od dnia udostępnienia w Aplikacji Warunków zmiany Promesy należy złożyć wniosek o zmianę warunków Promesy. Zatem, postępowanie zakupowe należy ogłosić odpowiednio wcześniej.

  6. Co jest podstawą do zawarcia umowy z wybranym w wyniku takiego postępowania wykonawcą?
    Podstawą do zawarcia takiej umowy jest zaakceptowany wniosek o zmianę warunków promesy. Należy pamiętać, że taka zmiana wchodzi w życie z chwilą prawidłowego złożenia oświadczenia do zmiany warunków promesy.
Korekta zakresu inwestycji
  1. Czy możliwa jest zmiana opisu inwestycji?
    Tak, zmiana opisu inwestycji jest możliwa poprzez złożenie w Aplikacji wniosku o korektę zakresu inwestycji.

  2. Czy można zmienić nazwę inwestycji?
    Wniosek o korektę zakresu inwestycji nie przewiduje możliwości zmiany nazwy inwestycji.

  3. Jakie są ograniczenia zamiany opisu inwestycji?
    Przepisy posługują się słowem „korekta”. Wniosek ten, nie służy zmianie inwestycji na inną.

  4. Kiedy można złożyć taki wniosek?
    Wniosek o korektę zakresu inwestycji można złożyć od dnia udostępnienia w Aplikacji wstępnej promesy do dnia złożenia wniosku o wypłatę ostatniej (albo jedynej) transzy dofinansowania z Programu.
    Uwaga! Nie można złożyć wniosku o korektę zakresu inwestycji, jeśli nierozstrzygnięte są wcześniej złożone wnioski dotyczące:
    -wydania promesy do dnia wejścia w życie tej promesy,
    -wypłaty z promesy,
    - zmiany warunków promesy.

  5. Czy po zaakceptowaniu wniosku o korektę zakresu inwestycji można przeprowadzić postępowanie zakupowe?
    Tak, jeżeli obowiązuje jeszcze wstępna promesa. Trzeba przy tym pamiętać o zasadzie jednego postępowania zakupowego (§ 7 ust. 3a Szczegółowych zasad i trybu udzielania dofinansowania z RFPŁ:PIS). Sam zaakceptowany wniosek w żadnym przypadku nie stanowi podstawy do ogłoszenia postępowania zakupowego.

  6. Kiedy wniosek o korektę zakresu inwestycji zostanie zaakceptowany?
    Po rekomendacji Komisji ds. wsparcia Programu i podjęciu decyzji przez Prezesa Rady Ministrów.

  7. Co w przypadku niezaakceptowania wniosku o korektę zakresu inwestycji?
    W takim przypadku pozostaje w mocy dotychczasowy opis inwestycji.

  8. Czy po zaakceptowaniu wniosku o korektę zakresu inwestycji należy złożyć jakiś wniosek czy oświadczenie?
    Nie, zaakceptowany wniosek automatycznie koryguje opis inwestycji.
Zmiana inwestycji
  1. Czy można zmienić inwestycję na inną niż ta z pierwotnego wniosku o dofinansowanie? Kiedy można złożyć wniosek o zmianę inwestycji?
    Tak, wniosek można złożyć jeśli inwestycja, na którą wcześniej przyznano dofinansowanie nie może zostać zrealizowana.

  2. Na czym polega rezygnacja z dofinansowania?
    Rezygnacja z dofinansowania inwestycji objętej pierwotnym wnioskiem może nastąpić albo z mocy prawa: w wyniku nierozpoczęcia postępowania zakupowego w terminie 9 miesięcy od dnia udostępnienia wstępnej promesy w Aplikacji i niezłożenia oświadczenia do promesy inwestycyjnej, albo w związku z oświadczeniem wnioskodawcy o rezygnacji z dofinansowania.

  3. Co może obejmować zmiana inwestycji?
    Wniosek może obejmować m.in. nazwę i opis inwestycji. Szczegółowe informacje dotyczące możliwych zmian znajdują się w § 8b ust. 2 Szczegółowych zasad i trybu udzielania dofinansowania z RFPŁ:PIS.

  4. Czy są jakieś ograniczenia kwotowe?
    Kwota wnioskowanych środków nie może przekraczać kwoty wstępnej promesy na inwestycję, która nie może zostać zrealizowana.

  5. Do jakiej wysokości może zostać dofinansowana nowa inwestycja?
    Obowiązują limity przewidziane w naborze wniosków, w którym przyznano dofinansowanie.

  6. Co trzeba zrobić po zaakceptowaniu wniosku o zmianę inwestycji?
    Po zaakceptowaniu wniosku udostępniana jest wstępna promesa. W związku z tym należy postępować jak w przypadku udostępnienia każdej ze wstępnych promes.

  7. Czy po odrzuceniu wniosku o zmianę inwestycji mogę realizować inwestycję z pierwotnego wniosku o dofinansowanie?
    Nie, rezygnacja z dofinansowania jest definitywna.

  8. Czy wniosek o zmianę inwestycji może dotyczyć dofinansowania już rozpoczętych inwestycji?
    Nie, wniosek o zmianę inwestycji może dotyczyć tylko inwestycji dla których na dzień składania wniosku nie ogłoszono jeszcze postępowania zakupowego.
Realizacja inwestycji objętej dofinansowaniem
  1. Kiedy BGK wypłaca środki?
    Wypłaty środków są realizowane w tzw. oknach płatniczych: 15-ego i 25-ego każdego miesiąca.

  2. Kiedy powinniśmy złożyć wniosek o płatność, aby został on zrealizowany w najbliższym oknie płatniczym?
    Wniosek o płatność powinien zostać złożony co najmniej 7 dni roboczych przed dniem okna płatniczego.

  3. Kiedy wnioskowane środki pojawią się na koncie Beneficjenta?
    W przypadku prawidłowo złożonego wniosku o płatność środki powinny pojawić się na koncie wskazanym przez Beneficjenta w dniu okna płatniczego lub następnym dniu roboczym. Przelewy wykonywane są w dni robocze, więc jeśli w dzień okna płatniczego przypada weekend lub święto, przelew zostanie wykonany pierwszego dnia roboczego po tym terminie.
Dostęp do Aplikacji Polski Ład
  1. W jaki sposób złożyć wniosek o dofinansowanie?
    Wnioski należy składać elektronicznie wyłącznie poprzez Aplikację Polski ŁadZapoznaj się z instrukcją składania wniosku o dofinansowanie (plik .pdf, 100 KB) oraz z filmem: Instrukcja składania wniosków o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
  2. Na co zwrócić uwagę składając wniosek o dostęp?
    W szczególności ważna jest zgodność danych użytkownika w Aplikacji z danymi zawartymi w podpisie elektronicznym, ponieważ dane te są porównywane przez Aplikację automatycznie w ramach procedur związanych z bezpieczeństwem użytkowania.

  3. W jaki sposób zmienić użytkownika w Aplikacji?
    Każdy Wnioskodawca może mieć dwóch użytkowników. Aby zmienić użytkownika Aplikacji należy złożyć wniosek o odwołanie użytkownika oraz o nadanie dostępu dla nowego użytkownika. Wniosek o dostęp można znaleźć w zakładce Dokumenty.

  4. Czy wniosek może być podpisany każdym kwalifikowanym podpisem? 
    Wniosek o nadanie dostępu może być podpisany każdym certyfikowanym kwalifikowanym podpisem, zgodnym z wymaganiami Narodowego Centrum Certyfikacji (NCCert).

  5. Dla ilu użytkowników JST może złożyć o wniosek dostęp do Aplikacji Polski Ład?
    JST składa dwa wnioski o dostęp do Aplikacji Polski Ład. Pierwszy wniosek dla osoby uprawnionej lub posiadającej stosowne pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli w imieniu JST, drugi wniosek dla skarbnika lub osoby posiadającej stosowne pełnomocnictwo skarbnika do składania kontrasygnaty.

  6. Gdzie można znaleźć wniosek o nadanie dostępu do Aplikacji?
    Wniosek o dostęp stanowi załącznik do Regulaminu Naboru Wniosków o dofinansowanie. Wniosek dostępny jest w zakładce Dokumenty.

  7. Czy reprezentant i skarbnik mogą dać pełnomocnictwo tej samej osobie?
    Nie. Dostęp do aplikacji muszą mieć 2 osoby z każdej JST.

  8. W jaki sposób samorząd otrzyma informację o nadaniu dostępu oraz login i hasło do aplikacji?
    Informację o nadaniu dostępu do aplikacji oraz link do ekranu, w którym należy ustawić hasło samorząd otrzyma z adresu [email protected].

  9. Co w sytuacji kiedy samorząd zgłosi, że nie dostał loginu/hasła? W jaki sposób powinien zawnioskować o ponowne przesłanie loginu/hasła?
    W takiej sytuacji samorząd powinien skontaktować się z opiekunem programu w Regionie BGK. Można też skontaktować się z Infolinią BGK: 22 475 88 88 (od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-17:30). Ponowny wniosek samorząd składa przez ePUAP. Adres skrzynki ePUAP: /BGK/polskilad

  10. Gdzie można znaleźć informację o tym, jak powinno być skonstruowane hasło do Aplikacji Polski Ład (min. i max. liczba znaków, rodzaj znaków itp.)? 
    Na stronie internetowej BGK znajduje się polityka haseł dla Aplikacji Polski Ład.

  11. Czy dostęp do aplikacji może zostać zablokowany na skutek zbyt wielu prób wprowadzenia niepoprawnego hasła?  
    Tak. Zbyt wiele prób wprowadzenia nieprawidłowego hasła skutkuje stałą blokadą dostępu. Zalecamy skorzystać z procedury przypomnienia hasła, którą można wykonać samodzielnie. Jeśli hasło zostanie zablokowane na stałe należy skontaktować się z opiekunami programu w Regionie BGK, aby złożyć wniosek o odblokowanie hasła.

  12. W jaki sposób samorząd będzie mógł odblokować dostęp do aplikacji? Czy jest możliwość samodzielnego odblokowania np. automatycznie resetując hasło?
    Tak, samorząd może samodzielnie zresetować hasło w aplikacji, jeśli nie zostało ono zablokowane (poprzez wprowadzenie nieprawidłowego hasła zbyt wiele razy). Instrukcja jak samodzielnie zresetować hasło dostępna jest na stronie internetowej BGK. Jeśli dostęp został zablokowany na stałe, poprzez wpisanie błędnego hasła zbyt wiele razy, należy skontaktować się z opiekunem programu w Regionie BGK. Można też skontaktować się z Infolinią BGK: 22 475 88 88 (od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-17:30). Jeśli JST chce modyfikować/usunąć/odblokować konto założone w aplikacji musi złożyć wniosek i wysłać go przez platformę ePUAP. Formularz jest dostępny na stronie Programu. Jest to ten sam wniosek, który wypełniany jest przy nadaniu dostępu.

Wniosek o dofinansowanie modernizacji infrastruktury oświetleniowej

Wnioskodawca tę informację podaje na podstawie własnych danych w zakresie urządzań będących własnością gminy oraz informacji pozyskanej od OSD/Spółki oświetleniowej w zakresie urządzeń będących ich własnością.

  1. Kto może ubiegać się o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w edycji 9. Rozświetlamy Polskę?

    Wnioski o dofinansowanie z Programu w tej edycji mogą składać gminy oraz związki międzygminne. Wnioski składane są za pośrednictwem Aplikacji Polski Ład.

    2. Czy w ramach Programu Wnioskodawca może wymienić nieenergooszczędne oprawy w parku miejskim,  w tym oświetlenie biegnących tam ścieżek rowerowych oraz skwerów (oświetlenie miejsc publicznych) oraz oprawy typu naświetlacz i oświetlenia akcentującego budynków?
    W Programie Inwestycji Strategicznych - edycja dziewiąta Rozświetlamy Polskę możliwe jest uzyskanie dofinansowania przeznaczonego na wymianę nieenergooszczędnych opraw oświetlenia ulic, dróg, skwerów, parków, placów, ścieżek rowerowych i innych miejsc publicznych na oprawy typu LED. Program nie obejmuje modernizacji iluminacji świetlnych obiektów.

    3. Kto potwierdza liczbę Opraw nieenergooszczędnych jeżeli będzie to majątek Wnioskodawcy?
    Informację o liczbie Opraw nieenergooszczędnych przeznaczonych do wymiany, oraz łącznej liczbie Opraw nieenergooszczędnych znajdujących się na ternie gminy (należących zarówno do gminy jak i OSD/Spółki oświetleniowej) wskazuje Wnioskodawca.

    4. Czy „możliwość zdalnego sterowania” oznacza taką konstrukcję oprawy, która gwarantuje, bez żadnych modyfikacji, późniejsze docelowe sterowanie systemem opraw przez stosowną aplikację, platformę lub oprogramowanie?
    Tak. Zgodnie z Regulaminem Programu dostępnym w zakładce Dokumenty wymieniana oprawa ma dawać możliwość zdalnego nią sterowania.

    5. Czy  Oświadczenie o redukcji mocy dotyczy uzyskania redukcji mocy w skali wszystkich opraw nieenergooszczędnych na terenie jednostki samorządu terytorialnego czy Oświadczenie dotyczy redukcji mocy wyłącznie w odniesieniu do wymienianych opraw?
    Oświadczenie o redukcji mocy dotyczy jedynie opraw wymienianych w ramach Inwestycji objętej Dofinansowaniem z Programu.

    6. Czy przedmiotem inwestycji może być również demontaż instalacji wymienianej, montaż nowych opraw, opracowanie dokumentacji projektowej lub wymiana drogowych słupów oświetleniowych?
    Przedmiotem Inwestycji, zgodnie z definicją znajdującą się w § 2 pkt 33 Regulaminu, może być modernizacja istniejącego oświetlenia, polegająca na wymianie Opraw nieenergooszczędnych na Nowe oprawy.

    7. Czy w ramach projektu gmina może wymienić tylko nieenergooszczędne oprawy stanowiące majątek gminy (wnioskodawcy) czy musi również wymienić oprawy nieenergooszczędne należące do właściwego OSD lub Spółki oświetleniowej?
    Decyzją Wnioskodawcy jest w jakiej liczbie i które oprawy chce wymienić wnioskując o Dofinansowanie z Programu. Wymiana opraw na instalacjach należących do OSD lub Spółki oświetleniowej wymaga uzyskania przez Wnioskodawcę tytułu prawnego do tych obiektów.

    8. Czy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie z Programu wymagane jest przeprowadzenie audytu energetycznego?
    Przepisy Programu nie przewidują takiego obowiązku.

    9. Jak oszacować kwotę wnioskowanego dofinansowania biorąc pod uwagę liczbę opraw, które możemy wymienić?
    Zgodnie z § 5 ust. 10 Regulaminu, Wnioskodawca może wskazać maksymalną kwotę dofinansowania z Programu przez wskazanie iloczynu liczby opraw nieenergooszczędnych, kwoty 1 900 zł (brutto) oraz maksymalnie 80 %. Wyliczona w ten sposób kwota dofinansowania nie może przekraczać kwoty 4 000 000 zł. Np.: załóżmy, że liczba Opraw nieenergooszczędnych na terenie gminy wynosi 700. Maksymalna kwota dofinansowania będzie wynosić: 80% x 1900 zł x 700 = 1.064.00 zł (brutto).

    10. Co jeśli koszt jednej Nowej oprawy będzie niższy niż 1900 zł brutto?
    Ta liczba (1900 złotych brutto) służy przede wszystkim do wyliczenia maksymalnej kwoty Dofinansowania dla potrzeb Wniosku o dofinansowanie. W przypadku zwiększenia lub zmniejszenia się wartości Inwestycji po przeprowadzonym Postępowaniu zakupowym zastosowanie mają zasady znane Państwu z poprzednich edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych – por. Ostateczna wartość Inwestycji - §2 pkt 25 Regulaminu.

Słowa kluczowe:
Rozświetlamy Polskę

Nr 224 Maj 2024 r.

Nr 224 Maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej