Oprac. Redakcja
Różnicowanie opłaty śmieciowej w zależności od rodzaju zabudowy
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku stwierdziła, że gminy mogą różnicować stawki opłaty śmieciowej w zależności od liczby osób w gospodarstwie z jednoczesnym różnicowaniem uwzględniającym zabudowę jednorodzinną i wielorodzinną.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku w wyjaśnieniu przedstawiła swoje stanowisko w sprawie różnicowania opłaty przy zastosowaniu metody od gospodarstwa domowego, stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o kryterium liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego lub ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym, z jednoczesnym różnicowaniem uwzgledniającym zabudowę jednorodzinną i wielorodzinną.
Zdaniem izby
Izba wskazała w wyjaśnieniu, że ustawodawca zaproponował gminom cztery sposoby ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, z których trzy stanowią iloczyn stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz:
1.liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość lub
2.ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub
3.powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Oprócz sposób określonych w wyżej powołanym przepisie rada gminy została uprawniona również do uchwalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego – art. 6j ust. 2 ustawy.
Można różnicować stawki
Ponadto na mocy przepisu art. 6j ust. 2a wyżej powołanego aktu prawnego radzie gminy została przyznana możliwość zróżnicowania stawek opłat, o których mowa w ust. 1 i 2, w zależności od powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego, ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, liczby osób lub ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy lub od faktu objęcia nieruchomości uchwałą, o której mowa w art. 2a ust. 1. W zdaniu drugim ostatniego z wyżej powołanych przepisów zastrzeżono ponadto, że organ stanowiący gminy może stosować łącznie różne kryteria różnicujące stawki opłat.
Z wyżej przywołanego przepisu art. 6j ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika zatem, że rada gminy ma możliwość zróżnicowania stawki opłat w zależności od:
-powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego,
-ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub lokalu mieszkalnego,
-liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość,
-liczby osób lub ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym,
-odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich,
-od rodzaju zabudowy lub od faktu objęcia nieruchomości uchwałą, o której mowa w art. 2a ust. 1.
Z przedstawionego powyżej stanu prawnego wynika, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi może być określana według metod wybranych przez radę gminy spośród czterech wskazanych w art. 6j ust. 1 i ust. 2 tej ustawy (tj. od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, od ilości zużytej wody z danej nieruchomości, od powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego lub od gospodarstwa domowego), a stawki opłat mogą być zróżnicowane według wybranych kryteriów, o których mowa art. 6j ust. 2a ww. ustawy.
Z uwagi na to, że przepis art. 6 ust. 2a zdanie drugie komentowanej ustawy dopuszcza stosowanie łącznie różnych kryteriów różnicujących stawki opłat, należy przyjąć, że w aktualnym stanie prawnym, przy zastosowaniu metody od gospodarstwa domowego, gminy mają prawną możliwość różnicowania stawki opłaty na podstawie kryterium liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego lub ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym z jednoczesnym różnicowaniem uwzględniającym zabudowę jednorodzinną i wielorodzinną.
Źródło:
Pismo RIO w Gdańsku z 7 lipca 2022 r., znak: RP/0441/86/29/1/2022.
Podstawa prawna:
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.).
Słowa kluczowe:
opłata śmieciowaPodobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
Nr 222 - Kwiecień 2024 r.
💬 100 dni rządu za nami. W MFiPR to jest 100 dni, które zaczęliśmy z pełną blokadą #KPO i funduszy strukturalnych, a jesteśmy w punkcie, w którym mamy do zainwestowania 600 mld zł. I to już się dzieje - minister @Kpelczynska. pic.twitter.com/4JEohsoGgG
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 22, 2024