NSA przypomniał, iż aktualnie w orzecznictwie utrwaliło się, że jednostka samorządu terytorialnego nie może być uznana za podatnika VAT w stosunku do świadczeń obejmujących opiekę nad dziećmi w przedszkolu (ponad pięciogodzinny dzienny wymiar) oraz wyżywienie dzieci. Działania takie owa jednostka wykonuje, bowiem jako organ władzy publicznej.
Czy prowadzenie gminnego przedszkola i dostarczanie posiłków dzieciom, podlega VAT
W jednym z ostatnio wydanych orzeczeń NSA analizował problematykę opodatkowania VAT świadczeń realizowanych od 1 stycznia 2018 r. za opłatą w przedszkolach gminnych. Chodziło o usługi obejmujące korzystanie przez dzieci z wychowania przedszkolnego ponad wymiar 5 godzin dziennie oraz ich wyżywienie. Spór tyczył się tego, czy gmina działa tu jako podatnik VAT, czy jako organ władzy publicznej w sferze publicznej.
Czytaj także:
Finansowanie studiów podyplomowych nauczyciela z dotacji gminnej
VAT od sprzedaży przez gminę posiłków dla szkół prowadzonych przez stowarzyszenie
Ewidencja operacji na rachunkach bankowych w jednostkach sektora finansów publicznych na przykładzie jednostki budżetowej – szkoły
Zorganizowanie stołówki, czyli wyżywienia dla dzieci jest zadaniem przedszkola (jednostki organizacyjnej gminy) realizowanym w ramach szeroko pojętej edukacji, które należy do zadań publicznych gminy wykonywanych przez nią jako organ władzy publicznej. W pojęciu edukacji publicznej mieści się prowadzenie przedszkoli oraz organizowanie stołówek, celem zapewnienia możliwości korzystania z posiłków w stołówce za odpłatnością, a także organizowanie pobytu dzieciom w przedszkolach ponad 5-godzinny limit dzienny.
Sam odpłatny charakter czynności wykonywanych przez gminę nie ma przesądzającego znaczenia, dla uznania ich za wykonywane w ramach VAT, gdyż również na gruncie publicznoprawnym opłata ma taki charakter, czyli co do zasady stanowi swoistą zapłatę za określone świadczenie organu administracji.
Dodatkowo – pobieranie opłat za wyżywienie dzieci w szkołach, przedszkolach i żłobkach oraz opłat za pobyt w tych placówkach, określają przepisy prawa. Przepisy te nie dają możliwości ustalenia dowolnej ceny.
Wreszcie – dla opodatkowania VAT niezbędne byłoby wykazanie, że pozostawienie tych czynności poza systemem VAT, sytuowałoby gminę w korzystniejszym położeniu, niż pozostałych uczestników obrotu prawnego, wywołując znaczne zakłócenia konkurencji.
Art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.).
Wyrok NSA z 11 maja 2022 r., I FSK 220/19.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
Nr 223 - Kwiecień/Maj 2024 r.
💬 100 dni rządu za nami. W MFiPR to jest 100 dni, które zaczęliśmy z pełną blokadą #KPO i funduszy strukturalnych, a jesteśmy w punkcie, w którym mamy do zainwestowania 600 mld zł. I to już się dzieje - minister @Kpelczynska. pic.twitter.com/4JEohsoGgG
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 22, 2024