Załóż konto testowe
Dostęp na . 48h . za darmo!

Czy jednostce samorządu terytorialnego należy się rekompensata z tytułu kosztów odzyskiwania należności

Dodano: 19 kwietnia 2024
jednostka samorządu terytorialnego
2b08b494ee890d7540f1f65f94e17fffc8d4c0c1-xlarge

Czy na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 stycznia 2023 r. (C-327/20) jednostka samorządu terytorialnego ma prawo dochodzić rekompensaty z tytułu kosztów odzyskiwania należności określonych w ustawie o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych – jeśli ta jednostka występuje w roli wierzyciela, a należności wynikają z umów najmu lub dzierżawy zawartych z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą?

RIO w Zielonej Górze podziela stanowisko, zgodnie z którym – w przypadku gdy wierzycielem kwoty pieniężnej wobec przedsiębiorstwa jest jednostka samorządu terytorialnego – stosunki między tymi dwoma podmiotami nie wchodzą w zakres pojęcia „transakcji handlowej” w rozumieniu ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, a zatem są wyłączone z zakresu jej stosowania, w tym art. 10 ust. 1 tej ustawy, który statuuje uprawnienie wierzyciela do dochodzenia od dłużnika rekompensaty za koszty odzyskiwania należności.

Rekompensata za koszty odzyskiwania należności, o której stanowi art. 10 cytowanej ustawy, jest należnością o charakterze cywilnoprawnym i nie stosuje się do niej przepisów Ordynacji podatkowej. Charakter prawny tej należności, dochodzonej przez wierzyciela w postępowaniu procesowym przed sądami powszechnymi, determinuje również tryb (drogę) jej odzyskiwania przez dłużnika, w przypadku gdy rekompensata taka okazała się być świadczeniem nienależnym (zob. Księga III, tytuł V „Bezpodstawne wzbogacenie” Kodeksu cywilnego).

Autor: Dorota Strusiewicz-Kotela
Źródło:

(RIO w Zielonej Górze, 31 lipca 2023 r., RIO.II.K.061.18.2023).

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej